Update: na anderhalve week - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Wietske Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Update: na anderhalve week - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Wietske Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Update: na anderhalve week

Blijf op de hoogte en volg Wietske

11 Februari 2015 | Malawi, Blantyre

We zitten alweer bijna anderhalve week hier, wat gaat de tijd snel! Nog steeds gaat hier alles op z’n Afrikaans. Dat betekent dat we nog steeds wachten op de wifi hier. Afgelopen weekend zijn er eindelijk mensen wezen kijken naar het internetprobleem. Hun verklaring voor het lange wachten was dat ze wel eerder wilden komen, maar het huis niet konden vinden, haha! Ze zijn tot de conclusie gekomen dat een of ander apparaat niet werkte, inmiddels is er een nieuwe aangeschaft en als het goed is wordt dat morgen geïnstalleerd. Morgen zou de wifi het hier dus moeten doen. Maar inmiddels weet ik een beetje hoe het gaat en denk ik bij dit soort dingen: eerst zien, dan geloven. We zullen morgen dus wel zien.

Verder zit er eindelijk een beetje vooruitgang in ons project op de TTC. Het is vooral wennen dat je hier niet zomaar iets kunt regelen. Alles wat je wilt regelen, kost veel meer tijd dan in Nederland. Zo hebben we een enquête afgenomen onder de docenten op de school en daar zijn we drie hele dagen mee bezig geweest. Maar als het goed is kunnen we volgende week beginnen met de trainingen aan de docenten. Als alles goed gaat, kunnen we dan in ieder geval zes weken trainingen geven.

Daarnaast zijn we vandaag ook op de Demostration School (Kapeni) geweest. Nanda heeft ons hier rondgeleid. Kapeni is een basisschool naast de TTC. De studenten van de TTC geven hier iedere donderdag les en worden dan door hun docent en medestudenten geobserveerd. De school heeft 34 lokaatjes waar 7000! leerlingen inzitten. Bizar veel dus. In zo’n lokaatje zitten dan 80 tot 100 leerlingen en maar één docent. Verder staat er in het lokaaltje behalve een schoolbord helemaal niets. Geen tafeltjes, geen stoeltjes, geen lampen enz. De leerlingen zitten dus op de grond met hun schriftje op schoot. Tafeltjes en stoeltjes zouden overigens niet eens passen, want er moeten 80 tot 100 leerlingen in zo’n lokaaltje kunnen. Je kunt je vast wel voorstellen dat de rondleiding op deze school veel indruk heeft gemaakt. We werden trouwens de gehele rondleiding gevolgd door zo’n 50 leerlingen, want azungu’s (blanken, ik weet trouwens niet of ik het goed spel) blijven wel bijzonder hier.

De afgelopen week veel meegemaakt en veel gezien. Hopelijk kunnen we volgende week beginnen met de trainingen. Maar komend weekend gaan we eerst lekker genieten en bijkomen in een hotel vlakbij Blantyre, waar we een warme douche hebben (wat extra fijn is, want momenteel hebben we helemaal geen water), waarschijnlijk wifi en er zit een wildlifepark bij. Zodra we hier wifi hebben, zal ik ook foto’s uploaden.

• 11 Februari 2015 - 10:37

Mark Wingens:

100 leerlingen... ik vind 20 al veel. Geniet van jullie verblijf daar. Weet zeker dat je veel mooie indrukken op zult doen! :) x Mark

• 11 Februari 2015 - 12:16

Kees-Jan:

Wat hebben jullie al veel gedaan! Meer dan ik verwacht had... Leuk dat de trainingen volgende week al beginnen.
    Tip voor het observeren op de demonstratieschool: laat de studenten 'onze' feedbackformulieren zien of in ieder geval het 'tip/top'-blaadje. Misschien kunnen ze er wat mee beginnen.
    Heel veel plezier dit weekend!

• 11 Februari 2015 - 16:16

Luc :

Aan de reactie van Kees-Jan te zien hebben wij een niet al te hoge lat achter gelaten...
    Haha! Ik ben jaloers! Ik wil er weer heen. Kan het nog allemaal helemaal voor me zien.

• 11 Februari 2015 - 16:25

Wietske Nieuwenhuis:

Haha Luc, kom maar hierheen. We kunnen wel een man gebruiken! ;)
Wietske

Actief sinds 29 Jan. 2015